Tuesday, February 21, 2017

5 Faktor Kesuburan Lelaki Menurun

As salam and good morning uolsss....

Tajuk entri kita pagi ni dengar agak remeh. Tapi, hakikatnya bukan sahaja perempuan kena jaga tahap kesuburan tapi lelaki juga sama.

Cuba kita tengok 5 faktor tersebut:

1. Pancaran Radiasi

Telah dikenalpasti Sinaran X dan juga racun serangga boleh mengganggu penghasilan sperma yang menyebabkan anda tidak subur. 

2.  Suhu Panas Melampau

Cuaca panas, bahan bakar, peralatan elektronik dan sebagainya dapat menghasilkan haba yang menjadi salah satu punca ketidaksuburan lelaki. Apabila pancaran secara terus haba yang panas mampu membuat kadar penghasilan sperma berkurangan dan lemah.

Cuba hindari daripada terdedah secara berterusan untuk memastikan hormon anda bertidak natural/normal untuk menghasilkan sperma bermutu tinggi.

3. Elakkan Pakai Seluar Ketat

Seluar dalam yang ketat akan menyekat pengudaraan dan kepadatan ruang ini menyebabkan zakar dan testis sukar untuk menembusi udara. Ini sekaligus menyempitkan saluran dalaman alat sulit untuk berfungsi secara natural dan akhirnya mengurangkan ketidaksuburan dan produktiviti.

4. Stress

Apabila anda stress, cuba lakukan senaman, gimnasium atau aktiviti luar yang produktif dan semulajadi. Ini dapat mengelakkan diri anda daripada terus stress. Ketenangan anda banyak mempengaruhi anda beraksi di ranjang bersama pasangan anda. Fokus dan bertenang untuk hubungan seksualiti yang berkesan.

5. Katakan 'STOP" untuk Merokok

Amalan diet anda akan lebih berkesan 200% apabila anda tidak merokok. Ini kerana, pemakanan yang sihat seperti buah-buahan, sayur-sayuran malah pengambilan protein tinggi dan makanan antioksida yang cukup perlu untuk meningkatkan tahap kesuburan lelaki.

6. Kurang Mengamalkan Makanan Tambahan - Vitamin E Complex Shaklee

Mengamalkan Vitamin E Complex dapat meningkatkan kesuburan dengan megurangkan radikal bebas yang boleh merosakkan kualiti sperma. 

                                    


So, dah bicang di atas...lelaki watch out..improve your fertility...have a quality life  💪💪💪💪💪

Pm/Whatsapp
Erna 0146907178
SID883367

Saturday, February 18, 2017

Menantu Idaman Isteri diSayang

As salam dan selamat pagi uollss..

Pagi- pagi ni terdetik nak share dan bincangkan macam mana nak jadi menantu pilihan mentua. Sesungguhnya hubungan kekeluargaan yang baik sangat mempengaruhi corak kehidupan kita seharian. Ibu bapa pasangan kita juga merupakan ibu bapa kita sejak mula kita bernikah dengan pasangan kita.


Bagi yang baru nak mendirikan rumah tangga mesti berdebar-debar dan terfikir macam mana nak biasakan diri dengan keluarga pasangan kita nanti kan? So, let share and learn some tips below:

1) Sentiasa berfikir positif

Bayangkan keluarga atau ibu bapa pasangan kita adalah seperti ibu bapa kita sendiri. Ini penting agar kita akan lebih berasa diterima dan tidak asing dalam keluarga pasangan kita tersebut. Beramah mesralah dan belajar untuk memahami apa yang disukai atau tidak disukai oleh mentua kita. Jangan takut untuk melakukan sesuatu yang baik untuk mentua kita sebab fikiran positif memberi kesan dan tindakan yang positif.

2) Sentiasa Memahami dan Peka

Menghormati privasi dan mahu untuk menerima nasihat daripada mentua kita akan menjadikan mereka rasa labih dihargai. Setiap pendapat mentua kita sesungguhnya tiada lain untuk kebaikan anaknya dan pekalah terhadap apa jua yang disukai atau tidak. Contohnya, hal selera makanan, selera pakaian malah aktiviti hariannya. In Shaa Allah mentua akan mengingati dan rasa kepedulian kita terhadap mereka.

3) Melayani dan Temukan Kesamaan

Macam mana nak layan mentua walaupun kita tidak duduk sembumbung? Pada hari-hari cuti, datanglah membantu hal-hal kerja rumah, bersihkan kawasan rumah, menemani untuk berbelanja dan rawatlah mereka semasa sakit. Hal positif inilah yang akan menjadikan mentua kita akan mengasihi kita dan pasangan kita akan lebih menyayangi kita. Cari persamaan minat anda dengan mentua mungkin berkebun, bisnes atau pun minat yang lain. Pengalaman yang dimiliki mentua anda dapat anda manfaatkan untuk masa depan anda sekeluarga.

4) Komunikasi yang Baik

Sesungguhnya komunikasi yang baik sangat penting dalam hal-hal kekeluargaan. Menantu yang mempunyai komunikasi yang baik dengan mentua akan meningkatkan lagi keakraban dan kemesraan. Mintalah pendapat mentua sekiranya pasangan anda mengalami kesukaran yang kita tidak dapat atasi. Diskusikan hal-hal kekeluargaan kerana ada hal-hal yang mentua kita lagi tahu mengenai pasangan kita. In Shaa Allah kita akan rasa lebih dekat dan saling penduli. Hal sukar menjadi mudah kerana masalah dapat diselesaikan bersama-sama. In Shaa Allah.

Okay..sampai sini sharing saya. Ni pun, ambik kira isu-isu yang berlaku disekeliling kita dan ilmu-ilmu bermanfaat untuk jadi pedoman bersama.

Terima Kasih,

Erna

Friday, February 17, 2017

Kenali Tanda-tanda Menstruasi/Haid

As salam dan Selamat Petang..

Tajuk entri kita hari ni pasal apa tanda-tanda kita nak menstruasi atau pun lebih senang 'datang bulan'. Menstruasi melibatkan perubahan hormon dalam seseorang wanita yang mempengaruhi organ-organ reproduksi yang mana ketika itu tubuh akan merasakan gejala-gejala menstruasi.


Di antara tanda-tanda tersebut:

a) Perubahan Fizikal

1. Gangguan pencernaan- sembelit, perut kembung cirit-birit, mual perut 'cramp' malah selera makan yang bertambah-tambah.
2. Masalah kulit- jerawat tumbuh banyak
3. Payudara sakit
4. Sengal sendi
5. Punggung dan pinggang kebas/sakit
6. Insomnia
7. Berat badan turun

b) Perubahan Emosi
1. Perasaan mudah marah, depresi atau cemas.
2. Mudah terasa, tegang dan mudah bersedih
3. Mudah rasa penat

Jadi, pada gadis-gadi yang baru mula datang haid tu jangan gabrah ata cemas. Perubahan-perubahan ini normal bagi sesetengan wanita yang dewasa.

Nak atasi masalah sengugut ketika hari?

Cuba amalkan pengambilan GLA Complex, Alfalfa Complex dan Ostematrix. In Shaa Allah dapat mengurang kesakitan semasa haid dan membantu melancarkan haid anda setiap bulan.

Pm/Whatsapp
Erna 0146907178
SID883367
Shaklee Distributor Anda




Wednesday, February 15, 2017

Bersangka-sangka Penyakit Hati

As salam and good morning everybody 😍😍😍

Kembali bersiaran lagi..Saya nak cerita pasal penyakit hati ni. salah satunya bila kita selalu bersangka-sangka dengan sesuatu sama ada yang sudah berlaku atau pun belum berlaku.

Apabila kita mula bersangka baik, kita akan menjangkakan dan berharap sesuatu kejadian itu dengan penuh tetapi dalam hati biarlah ikhlas untuk menerima apa jua yang berlaku. Kita hanya mampu merancang, Tuhanlah yang menentukan. Bersangka baiklah dengan Allah Tuhan Yang Maha Pencipta sesuatu kejadian, Semuanya sudah tersurat di Lauh Mahfuz..In Shaa Allah Dia akan memakbulkan apa yang kita inginkan.


Apa jadi bila kita selalu bersangka-sangka yang tidak baik? Apabila sesuatu kejadian buruk yang selalu kita fikirkan benar-benar berlaku, mula lah diri kita menyalahkan takdir malah makin teruk lagi kita menyalahkan orang lain dan diri sendiri. Seterunya, semangat kian pudar. Kita mula berputus asa dengan rahmat-Nya. Siapa kita untuk menentukan sesuatu kejadian itu bukan? Berusahalah sempenuh kudrat, berdoalah dan berserahlah kepada-Nya..

Cukup coretan pagi ini.

Ernawati Toba 💖💖💖💖💖💜💜💜

Friday, February 10, 2017

Dengkuran Mengganggu Tidur Anda?

As salam dan selamat petang...


Entri kali ni kita sembang pasal habit berdengkur. Kalau nak tau, dengkuran terhasil semasa kita menarik nafas. Ia terjadi kerana beberapa sebab dalam kehidupan kita seharian. Ia juga menjadi gangguan tubuh dan menggangu persekitaran anda.


Kamu tau ka yang Vitamin E Shaklee dapat membantu mengurangkan masalah anda ini?

Vitamin E Complex adalah antioksida terbaik dan dapat membantu proses pengangkutan oksigen ke dalam darah. Ia membantu mengatasi masalah dengkuran dengan membantu melancarkan saluran pernafasan semasa tidur. 

Macam mana?

Vitamin E membolehkan Hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan Oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih efisien.



Jelas ka idok??? 😉😉😉

Mehle whatsapp..kita roger

Erna 0146907178
SID883367
Insta/FB: Ernawati Toba

Monday, February 6, 2017

Patutlah Sakit Sendi, Rasa Sengal-sengal Tulang....

As salam...

Hari ni kita entri pasal sakit sendi, rasa kebas-kebas lagi rasa-rasa sengal ja tulang ni...
Apakah faktor masalah ini?

Sebab....badan kekurangan Kalsium...

Orang selalu sebut...nampak macam main-main ja kan?

Sakit lutut, sakit tulang belakang tak kan nak cegah dimasa tua...

Mencegah lebih baik dari mengubati orang cakap...dah tua-tua baru nak ambik susu...

Tapi, ramai dikalangan kita yang malas nak ambik susu kan? So....hakak nak bagitau ni boleh ambik Kalsium dalam Ostematrix...supplement Shaklee tu...

1 biji = 1 gelas susu...

Hebat tak idok???? Ostematrix bukan sekadar Kalsium ye....

So apa lagi???  Buy 6 Free 1, Buy 2, 5% diskaun tu...

Pm ja ya..✋✋✋✋
👉 Erna 0146907178
     SID883367

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Google+ Followers

Total Pageviews