Friday, October 23, 2015

Gambaran Matahari di Dalam Kubur Seolah-olah Ia Tenggelam

As salam...

Jom luangkan masa...

Hadis terdapat dalam al-Musnad dan Sahih Abu Hatim, Nabi Muhammad S.A.W bersabda, "Sesungguhnya jika mayat diletakkan di dalam kubur, maka dia boleh mendengar bunyi kasut orang yang pergi meninggalkannya.

Jika orang itu beriman, maka solat berada berhampiran kepalanya, puasa berada di sebelah kanannya, zakat berada di sebelah kirinya dan amalan lain seperti sedekah, silaturrahim amar makruf dan akhlak baik berada berhampiran kakinya.

"Lalu dia didatangi dari arah kepalanya, maka solat pun berkata, 'Dari arahku tidak ada jalan masuk'. Kemudian dia didatangi dari sebelah kanannya, maka puasa pun berkata,'Dari arahku tidak ada jalan masuk'.

Kemudian dia didatangi dari arah kirinya, maka zakat pun berkata, 'Dari arahku tidak ada jalan masuk'. Kemudian dia didatangi dari arah kedua-dua kakinya, maka amalan yang berupa sedekah, silaturrahim,amar makruf dan akhlak baik itu pun juga berkata,'Dari arahku tidak ada jalan masuk'.

"Seterusnya dikatakan kepadanya, 'Duduklah'. Maka dia pun duduk seperti matahari yang hampir tenggelam. Lalu dikatakan kepadanya,'Apa pandanganmu terhadap lelaki ini yang dulu berada antara kamu? Apa yang dikatakan tentangnya dan apakah persaksianmu terhadapnya?

"Dia berkata, 'Biarkan aku hingga solat'. Mereka berkata, 'Engkau hendak solat. Beritahukan dulu kepada kami mengenai hal-hal yang kami tanyakan. Apa pandanganmu terhadap lelaki ini yang duku berada di tengah-tengah kamu? Apakah yang kau katakan tentangnya dan apa persaksian terhadapnya?

"Dia menjawab, 'Dia ialah Muhammad. Aku bersaksi baginda adalah utusan Allah. Datang dengan membawa kebenaran dari sisi Allah".

Subhanallah...Muhammad SAW...

(Ar-Roh:Hidup Selepas Mati)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Total Pageviews