Monday, October 27, 2014

Omega 3 dan IQ Kanak-Kanak, Lelaki dan Wanita

Kekuatan IQ dan minda banyak dikaitkan akan perlunya Omega 3 untuk pengambilan pemakanan seharian. Nak dapat dekat  mana? Minyak soya, ikan laut dalan, telur ayam dan kekacang. Tapi, sejauh mana kita dapat lengkapkan dan pastikan nutrisi dan zat ini cukup untuk keperluan anak-anak?

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) dalam Kanak-kanak:
Omega -3 yang tidak mencukupi adalah biasa pada kanak-kanak dengan ADHD dan terdapat bukti saintifik bahawa pengambilan tambahan Omega-3 membantu meningkatkan tingkah laku kanak-kanak dengan gejala ADHD


Kanak-kanak dan & Remaja: 
Kajian para penyelidik di Universiti Oxford mendapati kaitan yang kukuh di antara Omega-3 serta sumbangan mereka kepada penumpuan dan keupayaan pembelajaran yang lebih baik. 


Apakah pentingnya Omega-3 ini selain untuk IQ anak-anak?

1) Warga Tua -Mencegah Pengecutan Otak
Dimentia ada kaitan rapat dengan pengecutan otak . Otak semakin mengecil semasa proses penuaan iaitu kira-kira 0.5% setiap tahun terutamanya  berumur 70 tahun dan ke atas. Kajian mendapati warga tua yang mengambil asid lemak Omega 3 yang tinggi dalam darah mempunyai 2.7% kurang pengecutan otak.

2) Wanita Mengandung
DHA/Omega 3 yang kurang menyebabkan pengurang rizab badan memandangkan ia digunakan untuk perkembangan bayi. Hal ini boleh mengakibatkan otak -otak ibu mengecut dengan sendirinya dan mengalami daya ingatan dan tumpuan yang lemah.

Wanita yang mengamalkan Omega 3 yang mencukupi juga disahkan melalui kajian bahawa bayi yang akan dilahirkan adalah lebih bijak berbanding yang kekurangan pengambilan sumber Omega 3 semasa kehamilan.

3) Jantung Kekal Sihat
Kematian tiba-tiba dikalangan lelaki dan wanita disebabkan oleh ritma ventrikular ynag berterusan merangkumi 50%-60% daripada semua kematian yang melibatkan penyakit jantung koronari (CHD). Kajian mendapati sebanyak 45% pengurangan kadar kematian mengejut dan semua punca kematian dapat dikurangkan melalui pengambilan Omega 3.


Menurut kajian lagi,  Persatuan jantung Amerika menyarankan bahawa pesakit yang mempunyai penyakit jantung koronari yang didokumenkan perlu mengambil kira-kira 1g Omega 3 (DHA + EPA) sehari. Menurut Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (USFDA) penggunaan EPA dan DHA Omega-3 asid lemak boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.

4) Kesihatan yang Lebih Baik- Kanser Payudara diKalangan Wanita
Kajian-kajian menunjukkan pengurangan sebanyak 14% dalam risiko kanser bagi mereka yang mempunyai tahap EPA dan DHA yang lebih tinggi dalam darah dan juga mereka yang mempunyai Omega-3 yang sangat rendah menunjukkan risiko yang lebih tinggi kepada kanser

Kesan kekurangan asid lemak  omega-3 pada badan kita:
1.  Selalu  penat
2.  Fungsi otak terjejas (penglihatan, kelakuan, mental dan pembelajaran)
3. Fungsi sistem saraf terjejas
4.  Tekanan darah dan trigliserida tinggi
5.  Radang tisu
6.  Edema (bengkak air)
7.  Rambut dan kulit  kering
8.  Fungsi tiroid dan  kadar metabolisme rendah
9.  Sistem imun lemah


Istimewanya Omega Guard Shaklee....


Berminat?
0146907178
Shaklee ID 883367
FB: Ernawati Toba
FB Page: Healthy Lifestyle with Ernawati Toba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Google+ Followers

Total Pageviews