Wednesday, September 24, 2014

Mencapai Matlamat Hidup

Setiap diantara kita punyai matlamat hidup. Mungkin ada juga yang tiada matlamat hidup..hehe..tak boleh jadi begini ok.. Bermanfaatkah hidup kita untuk orang lain? Kita lagi kenal diri kita. Kita tahu apa kelebihan dan kelemahan kita. Kita tahu apa keinginan kita? Nak sihat? kaya? sedekah berapa? masuk syurga?...Sudah semestinya ini semua harapan kita kan...Mari set matlamat hidup kita:


1) Nak hidup nak jadi apa?
2) Nak hidup capai matlamat macam mana?
3) Nak hidup nak kaya macam mana?
4) Nak hidup nak sihat macam mana?
5) Nak hidup nak dapat ilmu macam mana?
6) Nak hidup nak sedekah berapa?
7) Nak hidup nak kenal siapa? Nak komunikasi macam mana?
8) Nak hidup siap sedia untuk akhirat macam mana?

Macam-macam benda bermain dikepala? Inilah manusia..kehidupan sebagai seorang manusia..Tetapi, yang paling utama bagi saya ada kesihatan yang baik, kekayaan dan ilmu untuk hadapi akhirat.

"Tidak disebut kaya kerana banyak hartanya, tetapi yang disebut kaya (yang sebenarnya) adalah kekayaan jiwa" (HR Bukhari)

Nak pelihara kesihatan yang baik, pastikanlah apa jua yang masuk ke dalam mulut adalah yang bersih, selamat dan halal.

Nak kekayaan yang banyak, pastikan banyakkan sedekah dan amal jariah. Senyum pun 1 sedekah, apatah lagi kita bersedekah harta benda..Sedekah RM1 pun dengan seikhlasnya janji Allah pahala bagimu..In Shaa Allah..jangan pula mengungkit apa yang kita sudah beri ya..:)

Nak ilmu yang bermanfaat, kejarlah ilmu. Ilmu pasal apa? Ilmu persediaan menuju akhirat. Ilmu kesihatan, ilmu alam malah ilmu kemanusiaan.

Nak kenali ramai orang, jalinkan silaturrahim..Bertegur sapa dan tahu adab-adab pergaulan.

Saya mencintai perniagaan Shaklee kerana saya mahu sihat,saya mahu tambahkan pendapatan, saya mahu orang ramai juga sihat,orang ramai juga menikmati kekayaan walaupun tidaklah sebanyak yang ada pada orang lain yang lebih senang dan berjaya. Rakan-rakan yang baik dalam susur galur Shaklee sememangnya membantu malah banyak menekankan amal sedekah dan doa walaupun mereka sudah bergelar jutawan. Apakah rahsia? Biarlah segala nikmat kita kongsikan. Nikmat di dunia adalah sementara. Akhirat jualah yang pasti kekal selamanya.

Oh indahnya dunia. Kita saling berusaha, bekerjaya dan berjaya..Tetapi, indah lagi alam syurga. Subhanallah..

Ernawati Toba
0146907178
Shaklee ID 883367


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Total Pageviews