Saturday, January 24, 2015

Berkedut kah kita???

As salam dan Selamat malam blogers...



Topik hari ni sangat ringkas dan mudah untuk difahami. Tapi, yang nak hadapi tu yang payah..:) Maklumlah, sekarang ni semua orang nak cantik..tak nak berkedut-kedut. Yang pastinya bila umur meningkat, penuaan akan berlaku dan pastinya akan dialami oleh semua orang.Tua dan mati itu pasti. TETAPI, penuaan ni kita dapat lambatkan jika kena caranya. Bukan main hentam saja produk di pasaran tu tak tau baik dan bahayanya...Ish ish ish...kerana nak cantik dan mulus, badan binasa..Cubalah produk yang semulajadi dan baiki dari dalaman ya. Bak orang kata, kecantikan dalaman akan menampakkan kecantikan luaran. Inner beauty gitu...;)

Kenali punca kulit berkedut..apabila paras hormon dalam badan berkurangan, sel-sel badan akan jadi kurang aktif. Maka, struktur semulajadi kulit akan jadi kurang anjal dan terdedah dengan radikal bebas. Bagi wanita yang telah menopous, hormon estrogen berperanan penting dalam penghasilan kologen akan berkurangan dan menyebabkan kulit hilang keanjalan. PASTINYA, vitamin seperti Vitamin B, Vitamin C, Vitamin E sangat-sangat perlu bagi membantu melambatkan penuaan dan memelihara kulit kita.

Punca kedut dan penuaan:

  • Produk kosmetik
Memakai alat solek memang boleh menjadikan anda kelihatan cantik dan menarik, tetapi bahan yang terkandung dalam produk kosmetik biasa atau produk kosmetik organik tetap mempunyai kesan terhadap kulit anda. Lebih baik jika biar kulit tidak disolek.

Atau lebih baik lagi, guna bahan-bahan semulajadi untuk menyerlahkan kecantikan kulit anda.

  • Terdedah kepada cahaya matahari
Sinaran matahari pagi sangat bagus untuk kulit kerana kulit perlu vitamin E semulajadi tetapi sinaran yang terik dan berlebihan boleh merosakkan kulit anda dan menyebabkan berlakunya kedutan.

  • Merokok
Mufti-mufti di Malaysia mengistiharkan MEROKOK ADALAH HARAM. Tapi, kami hairan kenapa masih ramai Muslim masih merokok. Faedahnya jelas tiada, membazirkan duit dan memudaratkan kesihatan diri sendiri dan persekitaran. Malah kulit akan cepat berkedut kerana merokok menyebabkan bekalan darah berkurangan di dalam badan. 
  • Penuaan
Kulit telah hilang kelembapan dan keanjalan apabila usia meningkat. Banyak produk di pasaran untuk "awet muda".. siapa yang tidak suka jika umur sudah 50-an, tetapi kulit mukanya seakan-akan 30-an?
  • Kafein
Ada yang berkata teh dan kopi yang berlebihan boleh menyebabkan kulit berkedut...tetapi saya sangat suka minum kedua-duanya cuba kurangkan..lebih baik tinggal terus..:)

PETUA ORANG DULU-DULU...

Cuba sapu madu asli setiap malam sebagai ganti kepada krim-krim di pasaran..Dah sapu dalam beberapa minit basuhkan. Jangan biar lama, takut-takut banyak semut pula..;)

VITAMIN YANG PERLU UNTUK LAMBATKAN PENUAAN:
1) Vitamin C
2) Vitamin E
3) Vitamin B
4) ESP
ATAU
4) VIVIX




Hubungi saya:
Shaklee Independent Distributor Anda
Ernawati Toba
0146907178
FB:Ernawati Toba
FB Page: Healthy Lifestyle with Ernawati Toba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Total Pageviews