Friday, December 26, 2014

Rezeki Datang Dari Allah

Rezeki adalah kurnia daripada Tuhan. Tiada yang lebih berkuasa melainkan Dia. Jika Dia berkehendak tiada siapa dapat menghalang. 

Nikmat Tuhan tiada bandingan....

1) Kekayaan
2) Anak
3) Kesihatan
4) Umur yang panjang
5) Haiwan ternakan
6) Tumbuh-tumbuhan
7) Makanan yang mencukup
8) Air 
9) Udara yang segar

 Banyak lagi nikmat-Nya ..sungguh tidak terhitung oleh kita...

Apa yang perlu kita buat dengan rezeki yang Allah kurniakan?

1) Bersyukur

Bersyukurlah kerana itulah tanda kita berterima kasih kepada-Nya. Sungguh banyak nikmat dari-Nya tetapi kenapa kita tidak bersyukur? kenapa kita kufur pada-Nya? 

Dari An Nu’man bin Basyir, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 

مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ 

“Barang siapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri sesuatu yang banyak.” (HR. Ahmad, 4/278. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan sebagaimana dalam As Silsilah Ash Shohihah no. 667).

2) Bersedekah

Rezeki yang kita ada bukan milik kita. Beringatlah ketika susah dan senang. Berilah yang terbaik dari kita, bukan yang terburuk atau tersisa..Bersedekahlah walaupun secupak beras...sekeping doa..In Shaa Allah, Dia memberikan kita yang terbaik setelah itu..

Apabila anak Adam wafat putuslah amalnya kecuali tiga hal yaitu sedekah jariyah, pengajaran dan penyebaran ilmu yang dimanfaatkannya untuk orang lain, dan anak (baik laki-laki maupun perempuan) yang mendoakannya. (HR. Muslim)

Barangsiapa diberi Allah harta dan tidak menunaikan zakatnya kelak pada hari kiamat dia akan dibayang-bayangi dengan seekor ular bermata satu di tengah dan punya dua lidah yang melilitnya. Ular itu mencengkeram kedua rahangnya seraya berkata, “Aku hartamu, aku pusaka simpananmu.” Kemudian nabi Saw membaca firman Allah surat Ali Imran ayat 180: “Dan janganlah orang-orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari karuniaNya menyangka bahwa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya di hari kiamat. Dan kepunyaan Allah lah segala warisan (yang ada) di langit dan di bumi.” (HR. Bukhari)

Melihat kepada kejadian dan musibah banjir besar yang menimpa saudara kita di Kelantan, Terengganu, Kedah dan di mana jua sungguh menyedihkan. Pastinya kesulitan ini sangat-sangat mendukacitakan mereka. Segala harta, tumbuh-tumbuhan, ternakan, dan harta benda hilang dan musnah. Yakinlah Allah sangat menyayangi kita dan Dia ingin menunjukkan sesuatu kepada kita. Sungguh besar kuasa-Nya. Subhanallah. Allah milik semua yang ada di langit dan bumi. 

Coretanku..
Ernawati Toba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Google+ Followers

Total Pageviews