Friday, November 21, 2014

Miliki Mata Yang Sihat dan Cantik

Mata yang cantik adalah keinginan semua insan tidak kira perempuan atau lelaki. Bukan hanya cantik tapi juga perlu sihat. Seperti lagu ..."dari kerana mata..yang mempunyai kuasa. Oh..aku tergoda, aku tergoda terkeciwa...lalalala".  Semuanya bermula daripada pandangan mata. Tapi, kena ingat dari mata jualah dosa boleh diraih. Memandang suatu yang bukan halal bagi kita adalah maksiat..Memandang satu cahaya untu jangka masa yang panjang juga akan membebankan mata kita.

Tips Menjaga Kesihatan Mata:

1.   Perhatikan Jarak Membaca Buku
Sebaiknya membaca buku/komputer pada jarak yang ideal. Jarak ideal iaitu membaca buku pada jarak 35-60 cm dari buku/komputer ke mata. Hal ini untuk mencegah penyakit mata seperti miopi (rabun jauh) atau rabun dekat.


2.   Membaca sambal baring
Mengelakkan membaca buku atau nota apapun dalam keadaan baring. Ini juga dapat mempengaruhi kesihatan mata seperti rabun jauh.

3.   Pencahayaan Yang Cukup.
Kurang pencahayaan semasa membaca mempengaruhi kesihatan mata.

4.   Istirehatkan Mata.
Rehatkan mata beberapa minit setelah membaca atau melihat sesuatu objek terlalu lama seperti berdepan dengan komputer/laptop berjam-jam.

5. Kerdipkan Mata Seketika
Berkedip mata yang kerap perlu untuk seketika sekiranya anda perlu melihat dan memberi fokus komputer/laptop anda untuk jangka masa yang lama. Ia bertujuan untuk  anda merehatkan mata anda sekaligus.

6.  Makanan Untuk Mata.
Banyakkan makan makanan yang banyak mengadungi Vitamin A. Ia membantu menjaga kesihatan mata dan mengurangkan masalah rabun malam. Boleh amalkan  makanan tambahan yang kaya Vitamin A. Info lanjut: Carotomax

7. Berhenti Merokok
Seorang perokok mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk mengalami penyakit mata seperti Katarak dan kerosakan optic pada mata. Usaha untuk BERHENTI merokok. Baik untuk kesihatan tubuh badan dan kepentingan orang di sekeliling kita juga.

8. Pemeriksaan Mata
Melakukan pemeriksaan mata mengikut jadual anda. Sebaiknya kerap dan rutin. 

Info Pemakanan untuk Kesihatan Mata


1. Salmon
Salmon kaya dengan asid lemak omge-3 yang mampu memelihara kesihatan tubuh secara keseluruhan, termasuk mata. Selain itu, salmon juga mengandungi asid folat, vitamin A, vitamin D, vitamin B6 dan vitamin B12.


2. Brokoli
Brokoli mengandungi banyak vitamin C, kalsium, lutein, zeaxanthin, dan sulforaphane.


3. Bayam
Bayam kaya akan kandungan vitamin A-nya. Bayam dan juga sayur-sayuran berdaun hijau lainnya memiliki banyak nutrisi yang baik untuk mata.


4. Kubis/daun kol
Kubis atau daun kol mengandungi vitamin A, juga lutein, dan zeaxathin.


5. Tomato
Tomato memiliki kandungan vitamin C dan lycopene tinggi, yang mana keduanya merupakan nutrisi penting untuk kesihatan mata.

6. Telur
Telur memiliki banyak nutrisi berharga untuk mata, seperti vitamin A, zinc, lutein, lecithin, B12, vitamin D, dan juga cysteine.


Bawang putih mengandungi selenium, vitamin C dan quercetin. Selain itu makanan ini sangat baik untuk kesihatan tubuh secara keseluruhan.


8. Avocado
Avocado adalah salah satu jenis buah yang mengandungi sangat banyak nutrisi dibanding yang lainnya. Sangat baik untuk tubuh, termasuk mata. Ia juga mengandungi lutein yang sangat tinggi. Lutein adalah nutrisi penting untuk mencegah katarak dan degenerasi makula.  Kandungan lain adalah seperti vitamin A, vitamin C, vitamin B6, dan vitamin E.


9. Lobak (wortel)
Seperti telah diketahui, lobak sangat kaya akan vitamin A, yang sangat penting untuk kesihatan mata.


10. Biji bunga matahari (kuaci)
Ia mengandungi banyak selenium, yang mampu mencegah katarak dan gangguan mata lainnya.

Doa untuk Rabun Mata



Hubungi saya:

Shaklee Independent Distributor Anda

Ernawati Toba

0146907178

FB:Ernawati Toba
FB Page: Healthy Lifestyle with Ernawati Toba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Total Pageviews